Print versus online: je businessmodel heroverwegen
Ramon van Wingerden van softwarebedrijf Prindustry stelt dat we in sneltreinvaart naar een combinatie van offline en online communicatie gaan.
Online en offline
De meeste grafische bedrijven verdienen hun geld met gedrukte, offline communicatie. Ramon: ‘In Nederland is 98% van alle drukkerijen klein of middelgroot, met minder dan 50 mensen. Veel van deze ondernemers zijn nauwelijks bezig met online communicatie. Het zit nog niet in het DNA om geld te vragen voor een online gecreëerd ontwerp, of ze zijn bang dat het hun huidige business zal vernietigen. De markt vraagt echter om offline en online communicatie. Tegenwoordig willen ze altijd de mix.’ Als voorbeeld geeft Ramon: ‘Voor een bioscoopketen hebben we samen met een printmanager een platform gemaakt waarbij ze filmposters via templates automatisch kunnen opmaken. Gekoppeld aan diverse filmdatabases maken we volledig geautomatiseerd filmposters. Niet alleen voor print, maar ook voor de digitale doeken in het theater.’
Je drukwerk business heroverwegen
Ramon vindt dat de grafische industrie op een andere manier naar communicatie moet kijken. ‘Als grafisch ondernemer maak je niet alleen print. Je creëert waarde, maakt processen efficiënter en verlaagt de kosten voor je klanten. Het is tijd om je businessmodel anders aan te vliegen. Steeds meer drukkers en signbedrijven verkopen hun productiemachines. Ze worden wederverkoper, die als communicatiespecialist klanten ontzorgen in hun hele communicatieproces. Het moet gaan om customer intimacy waarbij je duurzame relaties opbouwt met de klant. Dat doe je door je aanbod af te stemmen op hun specifieke behoeften.’
Open partnerships
Hoe kun je die klant dan alles aanbieden, print en online combinaties? Door partnerships aan te gaan. ‘Om de meeste waarde toe te voegen voor de eindklant kunnen grafisch ondernemers en softwareontwikkelaars samenwerken in een open partnerschap. Want met een online platform ontzorg je de eindklant in zijn hele communicatieproces. Hij kan hiermee online alle communicatie opmaken, (her)bestellen, aanpassen, offertes aanvragen, voorraden bekijken, budgetten instellen. De grafisch ondernemer is degene die de creatie en productie van deze communicatie op zich neemt. Prindustry levert de software voor dit platform.’
‘Ik ben er zeker van dat als we als industrie verandering omarmen, we een mooie toekomst tegemoet gaan.’
Meer lezen? Download de whitepaper!
Foto: Ramon op het Online Print Symposium 2022 in München