Vijf tips voor ijzersterke merkcommunicatie
Elk bedrijf streeft naar een sterke merkpresentatie. In de praktijk blijkt dat nog niet zo eenvoudig met allerlei verschillende medewerkers, locaties of uitingen. Vijf tips om het proces voor merkcommunicatie sterk te houden!
TIP 1. Consistentie als basis
Merkconsistentie is de basis van elk sterk merk. Documenteer de merkrichtlijnen in een handboek. Wat zijn de visuele elementen die samen het merk vormen? Zorg ervoor dat je dit merkhandboek toetst aan de realiteit. Zijn de richtlijnen te vertalen naar print? Een huisstijlelement kan er op een flyer anders uitzien dan op een vlag. En soms ondersteunen gedrukte media de gekozen huisstijl niet.
TIP 2. Processen centraliseren
Vaak bestaan er meerdere bestanden en versies naast elkaar. En worden ze ook nog eens beheerd door verschillende medewerkers. Met één digitaal platform kun je het creatie- en bestelproces centraliseren zodat je volledige controle houdt over de merkcommunicatie. Dit betekent niet dat er maar één persoon verantwoordelijk is. Je kunt verschillende rollen en rechten voor gebruikers instellen.
TIP 3. Flexibele merkkaders opstellen
Op een origineel communicatieontwerp komen geregeld wijzigingen. Met brand templates kunnen gebruikers de materialen zelf aanpassen. Bepaalde huisstijlelementen liggen vast. Binnen deze kaders kunnen ze variëren met tekst of afbeeldingen. Medewerkers maken in een handomdraai marketingmateriaal in de juiste huisstijl. Ze hoeven niet langer een beroep te doen op het hoofdkantoor of een ontwerper.
TIP 4. Online en offline communicatie verenigen
Nog steeds zijn zowel online als offline communicatiematerialen nodig. Met goede editing software kun je output genereren voor zowel print als digitale media. Een editor zoals CHILI publisher kan vanuit één slimme template dynamische formaten genereren voor alle kanalen.
TIP 5. Zoveel mogelijk automatiseren en integreren
Met één geautomatiseerd platform knoop je alle processen aan elkaar. De design editor, de administratie voor het hele communicatieproces, ERP, DAM of financiële software of koppelingen met drukkerijen. Met zo’n ecosysteem kun je alle merkcommunicatie beheren, creëren en publiceren vanuit één bron. Het systeem is de single source of truth voor iedereen die bij het merk betrokken is.
Eén centraal platform: De Brandportal
De Prindustry Brandportal verenigt alle vijf tips handig in één SaaS platform. Het is de centrale plek om het hele proces van merkcommunicatie te organiseren; van ontwerp tot bestelling. Een consequente toepassing van het merk is hierbij een randvoorwaarde. Er is één centraal beheersysteem, met decentrale mogelijkheden voor het bestellen en aanpassen door verschillende medewerkers. Ideaal voor organisaties met meerdere locaties of afdelingen.