Abonneren  Inloggen

Fespa Trend Event biedt inspiratie over AI

10 december 2024

‘Innoveer casus voor casus’: dat was het beste advies uit een stortvloed aan waardevolle informatie en tools tijdens het Fespa Trend Event 2024 “A! The Next Step”. Zo’n 260 professionals uit de Large Format Print en Sign-industrie kwamen op maandag 9 december naar de Mauritskazerne in Ede. In deze voormalige infanteriekazerne in neorenaissancestijl stond een spannende toekomst dankzij AI centraal.

Die spannende toekomst bleek direct al uit de eerste keynote presentatie van AI-expert Job van den Berg. Hij bezocht meerdere keren bedrijven in Silicon Valley, en ook het richtinggevende tech-event SXSW in Austin. Hij vertelde wat er gaande is en op ons af komt, te beginnen met de zogenoemde AI-agents: dat zijn verschillende, getrainde taalmodellen die je met elkaar kunt laten samenwerken, en die ongestructureerde data met elkaar kunnen combineren: “een soort SaaS 2.0”, volgens Van den Berg: ‘Deze AI-agents kunnen je helpen bij het runnen van je bedrijfsprocessen. In de VS transformeren of vervangen ze nu al menig kantoorbaan. Het uitvoeren van cognitieve taken in ons werk zal over 5 jaar - ook in Nederland - door AI-agents worden gedaan.’
Van den Berg verwees naar een uitspraak van topman Jensen Huang van Nvidia, wereldleider op het gebied van kunstmatige intelligentie: ‘AI kan niemands rol 100% overnemen, maar 20% van vrijwel elke rol.’

Stadia in Kunstmatige Intelligentie

Van den Berg gaf daarom een duidelijk signaal: innoveer wanneer het kan, niet wanneer het moet: stap snel op die AI-trein, als je dat als bedrijf nog niet of nauwelijks hebt gedaan, want anders beleef je razendsnel jouw “Kodak-moment”, en word je de “BlackBerry” van jouw industrie. Deze waarschuwing klonk overigens door in alle plenaire en break-out sessies van het Fespa Trend Event 2024.

Job van den Berg: ‘Innoveer wanneer het kan, niet wanneer het moet’

AI zit volgens Bloomberg Reporting nu op het tweede niveau, waarbij het cognitieve, menselijke taken kan oplossen, daar waar het begon met chatbots met wie je kunt communiceren om bepaalde taken te verlichten. Maar het ontwikkelt zich snel verder. Op het derde niveau kan AI bedrijfsprocessen uitvoeren, op een vierde niveau helpt AI bij het doen van echte uitvindingen, en op niveau 5 kan AI uiteindelijk het werk van een complete organisatie uitvoeren: ware magie!

Fantastische AI-tools

Van den Berg liet in sneltreinvaart interessante tools de revue passeren. AI-ondersteunde designtools als Canva, Midjourney en Adobe Photoshop & Illustrator zijn natuurlijk bekend, maar hij noemde ook interessante andere hulpmiddelen, zoals:

  • Claude.ai: interactieve dashboards maken op basis van pdf’s. Zo kun je uit jouw bronnen bijvoorbeeld heel snel jouw top-5 van best renderende klanten identificeren;
  • Napkin.ai: in een paar klikken van tekst naar marketingvisuals - infographics, diagrammen, etc - zonder benodigde grafische vakkennis;
  • Ideogram AI: op maat gemaakte afbeeldingen maken voor presentaties, bijvoorbeeld teksten op T-shirts die mensen dragen.

Waar begin je?

Maar wat moet je in 2025 doen om mee te bewegen met het tijdperk van kunstmatige intelligentie? Van den Berg hield het simpel: ‘Je kunt niet alles tegelijk doen. Bepaal waar de grootste kansen liggen. Werk vervolgens casus voor casus. Start, schaal op en formuleer vervolgens de strategie en routekaart. AI ontwikkelt zich exponentieel, maar bedrijven ontwikkelen zich doorgaans lineair. Daag elkaar als medewerkers uit om met AI nét wat meer te doen dan de concurrentie, waardoor jouw leer- en innovatiecurve extra omhoog beweegt. Dan creëer je voor jezelf ruimte in een markt die nog open ligt.’

Jeroen Disch: ‘AI heeft wel scheppend vermogen, maar geen verbeeldingsvermogen’

‘Wel schepping, geen verbeelding’

Na deze knallende lezing ging het publiek uiteen in diverse break-out sessies. Zo hield art-director en designer Jeroen Disch een presentatie over de invloed van AI op creatie. Hij meldde onder meer dat AI vooral heel goed is in de generatie van nieuwe ideeën en content binnen een bestaande conceptuele ruimte. Denk bijvoorbeeld aan de generatie van een oneindige hoeveelheid prachtige schilderijen op basis van afbeeldingen van bestaande schilderijen.

Disch: ‘Omdat het getraind is op data uit het verleden, is AI echter veel minder bedreven in transformatieve creativiteit: ideeën die ondenkbaar waren in de oude conceptuele ruimte maar die worden gewaardeerd of waarde hebben.’ Hij stelde ook dat cultuur wordt gemaakt door mensen, niet door AI, en: ‘AI heeft wel scheppend vermogen, maar geen verbeeldingsvermogen’. Ook stelde hij dat ‘een computer geen intentie heeft en die ook nooit zal hebben.’


Voorbeelden van AI-mankementen

Dat AI nog feilbaar is en modellen nog veel verder moeten worden getraind, maakte Disch duidelijk aan de hand van hilarische voorbeelden. Zo kan AI nog altijd niet overweg met een prompt als ‘Maak een kamer zonder roze olifant’: allerlei varianten van kamers mét een roze olifant komen naar boven… Ook ‘een vol glas met rode wijn’ krijgt AI niet voor elkaar, omdat het internet dergelijke afbeeldingen niet bevat, en het model daar dus niet op getraind is.

Ben van der Burg inspireert

In een laatste plenaire key-note liet de heerlijk chaotische Ben van der Burg een bombardement aan slides op de zaal los. ‘Ik heb nog tien minuten? Oh, komt goed, ik heb nog maar 122 slides’. Hij meldde dat al 92% van de organisaties AI inzet voor marketing en PR, maar bijvoorbeeld ook al 64% voor HR. Het gevolg is steevast tijdsbesparingen die kunnen optellen tot uren per medewerker per dag.

Ben van der Burg: ‘AI zal alle functies van de linker hersenhelft gaan overnemen’

Ook verwees hij naar onderzoek waaruit blijkt dat het aantal banen in beeldgeneratie sinds juni 2022 - toen de eerste AI-tools hiervoor beschikbaar kwamen - al met meer dan een kwart is afgenomen bij bedrijven die dit inzetten. Van der Burg stelde dat AI alle functies van de linker hersenhelft gaat overnemen: de taal- en rekenkundige en cognitieve, analytische vaardigheden. Dat geeft organisaties meer ruimte om functies uit te voeren die samenvallen met de rechter hersenhelft: gevoel, verbeelding, bewustzijn van muziek en kunst, de meer creatieve vormen van innovatie, enzovoort.

Hoeveel werk blijft er voor ons over?

Tijdens het Fespa Trend Event 2024 kwam de rol van de mens in het nieuwe AI-universum op tal van plekken terug. Hoeveel werk blijft er voor ons over? Elke vorige technologische revolutie leidde ondanks bezorgdheid nooit tot een netto verlies aan banen; wel veranderen de taken, zo klonk door. Maar is de AI-revolutie niet andere koek, en gaat AI daar voor het eerst verandering in brengen? Een intrigerende vraag. De toekomst zal het uitwijzen.

Op het uitgebreide foodplein werd volop bijgepraat en genetwerkt.

Tekst en foto’s: Wim Danhof.


Ontvang wekelijks de gratis PRINTmatters nieuwsbrief in je inbox